• Co powinieneś wiedzieć o siemieniu lnianym

    Biorąc pod uwagę wszystkie dobroczynne działanie siemienia lnianego, nie jest niespodzianką, że jesteśmy uzależnieni – i włączamy nasiona do naszej diety, gdzie tylko możemy.

    Jednak sposób, w jaki to się robi, odgrywa decydującą rolę. Całe nasiona lnu przechodzą przez przewód pokarmowy w niezmienionej postaci i są trudne lub niemożliwe do złamania. Organizm może wchłonąć cenne składniki tylko wtedy, gdy nasiona są spożywane w postaci pokruszonej.

    Ale bądź ostrożny: jeśli zastosujesz niewłaściwą dawkę, siemię lniane może stać się nie do zniesienia. W dużych ilościach są wyjątkowo trawienne i przeczyszczające. Maksymalna dawka to 2-3 łyżki siemienia lnianego dziennie.

    Sposób użycia: Powinieneś wziąć to pod uwagę

    Siemię lniane zawiera niewielkie ilości kwasu cyjanowodorowego. Dlatego Federalne Centrum Żywienia zaleca dzienne spożycie maksymalnie trzy razy po 15 g – czyli łącznie 45 g dziennie.

    Jeśli chcesz być po bezpiecznej stronie w odniesieniu do cyjanowodoru, zalej siemię lniane gorącą wodą i pozwól mu moczyć się przez około 15 minut. W ten sposób uwalniane są toksyny.

    Siemię lniane może ograniczać skuteczne wchłanianie leków przez ścianę jelita. Zalecenie: odczekaj około trzech do czterech godzin po zażyciu leku przed spożyciem siemienia lnianego.

    Spożycie siemienia lnianego powinno wynosić 1 łyżkę dziennie podczas ciąży i karmienia piersią. Według badań nie zaleca się wyższych dawek, ponieważ istnieją dowody na to, że przez zwiększone spożycie siemienia lnianego (9 łyżek dziennie) nadnercza przelewa się za dużo kortyzolu, hormonu stresu.

    Podczas spożywania siemienia lnianego ważne jest, aby w ciągu dnia pić dużo płynów. DGE mówi się o 1,5 do 2 litrów dziennie. Najlepsza jest woda niegazowana i niesłodzona herbata.

    Jeśli masz silny ból brzucha lub niedrożność jelit, nie powinieneś spożywać małych nasion. Zamiast tego porozmawiaj z lekarzem, aby dowiedzieć się o możliwych przyczynach.

    Siemię lniane: wskazówki dotyczące przygotowania i gotowania

    Siemię lniane nie może być spożywane tylko w czystej postaci.

    Zmiażdżony: po zmiażdżeniu nasiona lnu można idealnie posypać klasycznymi śniadaniami, takimi jak musli, płatki owsiane lub owsianka – na przykład, możesz przyspieszyć trawienie, jeśli pozostawia wiele do życzenia. Możesz sam zmielić w domu prostym młynkiem lub wysokiej jakości młynkiem do zboża. Ale bądź ostrożny: zmiażdżone nasiona lnu jełczą szybciej niż całe nasiona.

    Moczony: Zazwyczaj nasiona lnu moczy się w gorącej wodzie, aż ciecz zostanie całkowicie wchłonięta przez nasiona lnu. Następnie są gotowe do podania i można je również dobrze wykorzystać na śniadanie. Możesz także upiec chleb z namoczonych nasion lnu lub użyć ich jako zamiennika jajek w wegańskich przepisach na wypieki.

    Obrzęk: Jeśli cierpisz na zapalenie żołądka, możesz również pozwolić, aby siemię lniane puchło przed zażyciem. Aby to zrobić, wrzuć całe nasiona do zimnej wody i pozostaw na pół godziny. Następnie wylewasz płyn i wchłaniasz powstały śluz.

    Mielone: Mąka z siemienia lnianego może zastąpić część mąki podczas pieczenia i tym samym zmniejszyć zawartość węglowodanów w przepisie. Mąka lniana również bardzo dobrze wiąże i może zastąpić jajka w cieście.

    Wciśnięty: olej lniany tłoczony na zimno jest koniecznością w każdej kuchni. Nie tylko smakuje cudownie orzechowo, ale jest również świetną alternatywą dla oliwy z oliwek w sosie sałatkowym. Wrażliwego oleju nie wolno jednak podgrzewać.

    W postaci kapsułek: możliwe jest również przyjmowanie kapsułek z siemienia lnianego. Należy zapoznać się z instrukcją na opakowaniu i dawkowaniu do spożycia.

  • Jak spożywać siemię lniane?

    Siemię lniane (https://www.bee.pl/9254-len) jest spożywane od tysięcy lat i jest obecnie znane jako żywność. Siemię lniane, znane jako zwykły len, poprawia trawienie, upiększa skórę, wspomaga ograniczać poziom cholesterolu, utrzymuje balans hormonalny, zwalcza komórki rakowe, a także jest skuteczne w diecie. Lista korzystnych właściwości siemienia lnianego jest bardzo długa. Jak jeść siemię lniane, ile, czego nie robić, czy siemię lniane jest trujące?

    Źródło roślinnych kwasów tłuszczowych omega-3

    Jest to unikalna cecha siemienia lnianego. Siemię lniane jest pożywne i zawiera wiele kwasów tłuszczowych omega-3 wśród roślin (stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do kwasów tłuszczowych omega-6 wynosi 4: 1). Nasza dieta jest bogata w kwasy tłuszczowe omega-6, więc siemię lniane dobrze równoważy ten stosunek i otrzyma wystarczającą ilość kwasów tłuszczowych omega-3. Jeśli chcesz utrzymać prawidłowe funkcjonowanie mózgu i serca oraz poprawić pamięć, siemię lniane jest integralną częścią diety.

    Działanie ochronne przeciwko rakowi piersi

    Lignina ma działanie przeciwnowotworowe i hamuje działanie żeńskich hormonów powodujących raka. Ponadto, siemię lniane zawiera największą liczbę fitoestrogenów na świecie

    Działanie uspokajające na przewód pokarmowy

    Inną cechą siemienia lnianego jest olej roślinny, który pokrywa błony śluzowe części przełyku, żołądka i dwunastnicy w celu ochrony przed kwasem chlorowodorowym i tłumienia stanu zapalnego.

    Obniżenie poziomu cholesterolu

    Siemię lniane jest bogate w fitosterole, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu. Zostało to również potwierdzone w badaniu, który pokazuje, że regularne spożywanie siemienia lnianego może obniżyć zły cholesterol we krwi nawet o 12%.

    Poprawa funkcji układu trawiennego

    Klej roślinny zawarty w siemieniu lnianym poprawia perystaltykę jelit. Dzięki 2 łyżkom siemienia lnianego możesz wziąć 1% dziennego spożycia błonnika pokarmowego, 22%, aby oczyścić przewód pokarmowy. Ponadto siemię lniane nie zawiera glutenu, który może powodować stan zapalny. Dlatego może być stosowany zamiast osób z nietolerancją glutenu.

    Jak pozwala schudnąć


    Siemię lniane może pomóc w walce z otyłością i wspiera utratę wagi. Połączenie dużej ilości błonnika pokarmowego i zdrowych kwasów tłuszczowych zapewni długotrwałe uczucie sytości i będzie miało pozytywny wpływ na wagę. Ponadto, przeciwzapalne właściwości siemienia lnianego są również skuteczne w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego.

     

  • Siemię lniane. Właściwości i skład

    Siemię lniane ze strony www.bee.pl to małe, pospolite nasionka o brązowym i lekko złotym wyjątkowym kolorze. Kryje w sobie wiele cennych dla zdrowia rzeczy i składników odżywczych. Siemię lniane jest tak zwanym pokarmem, który, jak udowodniono, ma pozytywny wpływ na organizm. Cykliczne spożywanie siemienia lnianego korzystnie wpływa na wygląd układu trawiennego, skóry, paznokci i włosów.

    Składniki siemienia lnianego

    Siemię lniane zawiera wiele składników, które mają znaczący wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie oraz różne inne korzyści prozdrowotne. Siemię lniane zawiera błonnik pokarmowy, kwasy tłuszczowe omega-3, ligninę, witaminy (B1, B2, B3, B6, B12, A, C), składniki mineralne, takie jak kwas foliowy, pierwiastki śladowe i duże ilości pierwiastków, takich jak fosfor, magnez, sód i potas.

    Korzystne właściwości siemienia lnianego

    Siemię lniane zawiera błonnik pokarmowy. Błonnik pokarmowy w siemieniu lnianym:

    • poprawia czynność jelit,
    • promuje regularne opróżnianie jelit,
    • zapobiega zaparciom,
    • usuwa toksyny z organizmu,
    • obniża poziom cukru we krwi.

    Ponadto jedną z własności błonnika pokarmowego jest jego potencjał do chudnięcia cholesterolu do żywności, więc regularne spożywanie błonnika pokarmowego może pomóc chronić organizm przed chorobami sercowo-naczyniowymi. Siemię lniane zawiera około 100 g błonnika pokarmowego w produkcie 27.

    Bogate źródło kwasów omega – 3

    Kwasy te są potrzebne naszym komórkom, chroniąc organizm przed rakiem, obniżając poziom cholesterolu LDL, zmniejszając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, pozytywnie wpływając na funkcje poznawcze i zmniejszając ryzyko chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera. Lignina znajdująca się w siemieniu lnianym jest hormonem roślinnym należącym do związku zwanego fitoestrogenami, który odgrywa ważną rolę w zdrowiu kobiet, szczególnie w okresie menopauzy. Połączenie kwasów tłuszczowych omega-3, przeciwutleniaczy i ligniny zawartych w siemieniu lnianym pozytywnie wpływa na pracę nerek. Len wpływa na nasz nastrój. Przy regularnym stosowaniu ma działanie łagodzące wahania nastroju i poprawiające nastrój.

    Ewentualne przeciwwskazanie


    Ponieważ siemię lniane ma działanie przeciwzakrzepowe, należy unikać spożywania siemienia lnianego, jeśli pacjent przyjmuje leki przeciwzakrzepowe, takie jak aspiryna. Ponadto, jeśli masz wysoki poziom cholesterolu i przyjmujesz leki obniżające jego wartość, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem i używaj go ostrożnie.