• Siemię lniane. Właściwości i skład

    Siemię lniane ze strony www.bee.pl to małe, pospolite nasionka o brązowym i lekko złotym wyjątkowym kolorze. Kryje w sobie wiele cennych dla zdrowia rzeczy i składników odżywczych. Siemię lniane jest tak zwanym pokarmem, który, jak udowodniono, ma pozytywny wpływ na organizm. Cykliczne spożywanie siemienia lnianego korzystnie wpływa na wygląd układu trawiennego, skóry, paznokci i włosów.

    Składniki siemienia lnianego

    Siemię lniane zawiera wiele składników, które mają znaczący wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie oraz różne inne korzyści prozdrowotne. Siemię lniane zawiera błonnik pokarmowy, kwasy tłuszczowe omega-3, ligninę, witaminy (B1, B2, B3, B6, B12, A, C), składniki mineralne, takie jak kwas foliowy, pierwiastki śladowe i duże ilości pierwiastków, takich jak fosfor, magnez, sód i potas.

    Korzystne właściwości siemienia lnianego

    Siemię lniane zawiera błonnik pokarmowy. Błonnik pokarmowy w siemieniu lnianym:

    • poprawia czynność jelit,
    • promuje regularne opróżnianie jelit,
    • zapobiega zaparciom,
    • usuwa toksyny z organizmu,
    • obniża poziom cukru we krwi.

    Ponadto jedną z własności błonnika pokarmowego jest jego potencjał do chudnięcia cholesterolu do żywności, więc regularne spożywanie błonnika pokarmowego może pomóc chronić organizm przed chorobami sercowo-naczyniowymi. Siemię lniane zawiera około 100 g błonnika pokarmowego w produkcie 27.

    Bogate źródło kwasów omega – 3

    Kwasy te są potrzebne naszym komórkom, chroniąc organizm przed rakiem, obniżając poziom cholesterolu LDL, zmniejszając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, pozytywnie wpływając na funkcje poznawcze i zmniejszając ryzyko chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera. Lignina znajdująca się w siemieniu lnianym jest hormonem roślinnym należącym do związku zwanego fitoestrogenami, który odgrywa ważną rolę w zdrowiu kobiet, szczególnie w okresie menopauzy. Połączenie kwasów tłuszczowych omega-3, przeciwutleniaczy i ligniny zawartych w siemieniu lnianym pozytywnie wpływa na pracę nerek. Len wpływa na nasz nastrój. Przy regularnym stosowaniu ma działanie łagodzące wahania nastroju i poprawiające nastrój.

    Ewentualne przeciwwskazanie


    Ponieważ siemię lniane ma działanie przeciwzakrzepowe, należy unikać spożywania siemienia lnianego, jeśli pacjent przyjmuje leki przeciwzakrzepowe, takie jak aspiryna. Ponadto, jeśli masz wysoki poziom cholesterolu i przyjmujesz leki obniżające jego wartość, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem i używaj go ostrożnie.